Uncategorized

[Musik] Keiko Matsui: Doll (1994)

This pop-jazz recording by Japanese pianist/keyboardist Keiko Matsui is actually better than many comparable contemporary jazz recordings. The melodies are catchy and charming but rather low-key, most of the pieces are quite atmospheric („1942, From Russia“ sounds like a piece from a Hollywood epic), and several unusual moods (for pop-jazz, that is) are explored. Matsui’s piano playing is interesting and adds further substance to the music. The other musicians include various session players (Michael Landau, Lenny Castro, Eric Marienthal) and a few guests like Keiko’s husband, shakuhachi player Kazu Matsui (who also produced), and singer Philip Bailey (who appears on one of the two vocal tracks). The Japanese edition includes three bonus tracks: solo acoustic piano renditions of „Water Lily“, „Doll“ and „Morning Walk“, which, while not being particularly essential, offer a different, moodier approach to the music.



This review was written for the All-Music Guide on December 27, 1998.

——————
4 8 15 16 23 42

Christian Genzel
Christian Genzel arbeitet als freier Autor und Filmschaffender. Sein erster Spielfilm DIE MUSE, ein Psychothriller mit Thomas Limpinsel und Henriette Müller, erschien 2011. Außerdem drehte Genzel mehrere Kurzfilme, darunter SCHLAFLOS, eine 40-minütige Liebeserklärung an die Musik mit Maximilian Simonischek und Stefan Murr, und den 2017 für den Shocking Short Award nominierten CINEMA DELL' OSCURITÀ. Derzeit arbeitet er an einer Dokumentation über den Filmemacher Howard Ziehm und produziert Bonusmaterial für Film-Neuveröffentlichungen. Christian Genzel schreibt außerdem in den Bereichen Film, TV und Musik, u.a. für die Salzburger Nachrichten, Film & TV Kamera, Ray, Celluloid, GMX, Neon Zombie und den All-Music Guide. Er leitet die Film-Podcasts Lichtspielplatz, Talking Pictures und Pixelkino und hält Vorträge zu verschiedenen Filmthemen.

    Comments are closed.

    0 %